Ο μελισσοκόμος καλείτε καποιες φορές να ενισχύσει τους πληθυσμούς των μελισιών του με νέες μέλισσες προκειμένου να τα δυναμώσει ή να τα εξισώσει με άλλα μελίσισια του μελισσοκομείου του.

Νίκος Εμμανουήλ στο μάθημα μελισσοκομίας στο ΙΓΕ

Νίκος Εμμανουήλ στο μάθημα μελισσοκομίας στο ΙΓΕ

Ενας τρόπος που με είχε εντυπωσιάσει και είναι εύκολος και γρήγορος, μας είχε παρουσιαστεί απο τον Νίκο Εμμανουήλ (καθηγητή μας στα σεμινάρια της γεωπονικής σχολής στο κτήμα Συγγρού). Τον έχω εφαρμόσει λίγες φορές, αλλα όλες με επιτυχία

Τον θυμήθηκα με αφορμή τα δυο προηγούμενα post, στα οποία έγιναν αναφορές, στο οτι οι μέλισσες δεν δέχονται στην κυψέλη τους άτομα απο αλλες φωλίες, εκτός αν τα άτομα αυτα ειναι διατεθημένα πρωτα να προσφέρουν και μετά να ζητήσουν.

Μια εργάτρια φορτωμένη τροφή θα γίνει αποδεκτή απο μια κυψέλη. Μια εγράτρια όμως, που έχασε το δρόμο της και θέλει απλά ξεκούραση και νέο σπίτι, δεν θα περάσει την είσοδο…

Οι εργάτριες έχουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και εργασίες, οι οποίες αλλάζουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους (αλλά και ανάλογα της ανάγκες της κυψέλης). Έτσι οι νεαρές εργάτριες ονομάζονται οικιακές και κάνουν συγκεκριμένες εργασίες στο εσωτερικό της κυψέλης για το πρώτο περίπου εικοσαήμερο της ζωής τους. Μετά αρχίζουν να βγαίνουν εκτός, προς εύρεση τροφής και ονομάζονται συλλέκτριες, μέχρι το θάνατο τους.

Η οικιακή μέλισσα, επιφορτισμένη με το έργο της συντήρησης των κελιών, άρα με ακμαίους κηρογόνους αδένες, είναι επιθυμητή κάτοικος μιας κυψέλης γιατί μπορεί να παράγει έργο. Αυτή θα γινόταν αμέσως αποδεκτή από μια ξένη κυψέλη.

Όμως, η νεαρή εργάτρια δεν βγαίνει από τη δική της κυψέλη άρα δεν τίθεται θέμα να βρεθεί σε λάθος φωλιά. Έτσι κι αλλιώς, αν έβγαινε, δεν θα ήξερε το δρόμο να γυρίσει πίσω.

Συνδυαστικά λοιπόν με όλα τα προηγούμενα κάνουμε τα εξής:
(Oι φωτογραφίες που ακολουθούν τραβήχτηκαν στις 31.03.2003 στο κτήμα Συγγρού, όταν μας το πρώτο έδειξε ο Νίκος Εμμανουήλ)

Μπροστά στο μελίσσι που θέλουμε να ενισχύσουμε, τοποθετούμε μια «ράμπα προσγείωσης» για να οδηγήσουμε τις νέες μέλισσες, ακριβώς στην είσοδο της κυψέλης. Ιδανικά βάζουμε ένα αναποδογυρισμένο καπάκι (στις φωτογραφίες χρησιμοποιείτε μια παλιά παλέτα)

Απο ένα πιο δυνατό μελίσσι επιλέγετε ένα πλαίσιο στο οποίο υπάρχει πολύς πληθυσμός και αφού σιγουρευτόυμε οτι πάνω σε αυτό ΔΕΝ βρίσκεται η βασίλισσα, το αφαιρούμε και το πάμε στην αδύναμη κυψέλη.

Εκεί το τινάζουμε με δύναμη πάνω από τη ράμπα που φτιάξαμε. Όλος ο πληθυσμός του πλαισίου πέφτει πανικόβλητος πανω στη ράμπα και δέχετε τα κάπως βίαια φυσήματα μας με το καπνιστήρι.

Τότε γίνεται ο διαχωρισμός. Οι οικιακές εργάτριες, μη γνωρίζοντας αν ειναι η δική τους φωλια ή οχι μπαίνουν στην πρώτη κυψέλη που βρίσκουν μπροστά τους για να προστατευθούν. (δηλαδή στο αδύναμο μελίσσι, το οποίο μόλις ενισχύσαμε).

Οι συλλέκτριες εργάτριες που ήταν στο πλαίσιο εναποθέτοντας τροφή που μόλις είχαν μαζέψει, απογειώνονται και επιστέφουν στην είσοδο της δικής τους κυψέλης, όπου ενοχλημένες τινάζουν τα φτερά τους και ξεπερνούν το σοκ του τινάγματος και του καπνίσματος.

Ενίσχυση μελισσιού με οικιακές εργάτριες.

Οι εργάτριες που γνώριζαν την διαδρομή επισστρέφουν στην πρώτη κυψέλη

Οι εργάτριες φρουροί του αδύναμου μελισσιου, άπραγες, είδαν να εισβάλουν στο σπίτι τους εκατοντάδες, ξένες, οικιακές εργάτριες, έτοιμες να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και τις δέχτηκαν αμέσως.

Αν για κάποιο λόγο πιστέψουμε οτι το μελίσσι θέλει κι αλλη ενίσχυση, μπορούμε να το επαναλάβουμε. DSC01682 31032003

boosting a bee hive from kostas.koutsoukos on Vimeo.